Yhteiskehittämisellä osaamista ikääntyneiden hoitotyöhön

Hanna-Mari Pesonen
Teija Honkonen
Anniina Tohmola
Hanna Lähde
Reetta Saarnio
Piia Hyvämäki
Elina Kerätär

Vanhempi herra käyttää virtuaalilaseja.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeessa olevien ikääntyneiden määrä kasvaa voimakkaasti tulevina vuosikymmeninä. Iäkäs väestö on yhä monimuotoisempaa, mikä edellyttää palveluilta yksilöllisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä.

Lisäksi palvelurakenne uudistuu erilaisten uusien palvelumuotojen, esimerkiksi yhteisöllisen asumisen ja ennaltaehkäisevien palvelujen myötä. Myös hyvinvointiteknologia ja digitalisaatio tuovat uusia mahdollisuuksia palvelujen järjestämiselle. (Sosiaali- ja terveysministeriö 2024.)

Ikääntyneiden hoitotyössä tarvitaan monipuolista osaamista, jotta asiakkaille ja potilaille pystytään tarjoamaan heidän tarpeitaan vastaavat, aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen turvaavat sekä laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut (Sosiaali- ja terveysministeriö 2024). Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on velvollisuus ylläpitää ammatin vaatimia tietoja ja taitoja osallistumalla esimerkiksi ammatilliseen täydennyskoulutukseen (Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559, 18§). Suunnitelmallisesti toteutetun ja riittävän ammatillisen täydennyskoulutuksen avulla voidaan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön osaamista ja sen kehittämistä (Sosiaali- ja terveysministeriön asetus sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksesta 57/2024).  

GeroDigi-hanke tuottaa digitaalista oppimateriaalia gerontologisen hoitotyön osaamisen vahvistamiseksi

Euroopan unionin osarahoittamassa GeroDigi-hankkeessa (2023–2026) tuotetaan sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevälle henkilöstölle sekä alan opiskelijoille gerontologisen hoitotyön osaamisen vahvistamiseksi avointa digitaalista oppimateriaalia sekä niihin liittyviä osaamista osoittavia digitaalisia osaamismerkkejä. Hankkeen tuloksena syntyvä digitaalinen oppimateriaali vastaa osaltaan ikääntyneiden hoitotyössä tarvittavan ammatillisen osaamisen kehittämisen tarpeeseen mahdollistamalla ajasta ja paikasta riippumattoman, joustavan osaamisen kehittämisen. Hanke toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun, Oulun ammattikorkeakoulun ja Centria-ammattikorkeakoulun ryhmähankkeena.

GeroDigi-hankkeessa suunnitellaan mikro-oppimisen oppisisältöjä tutkimusperustaisesti ja kehitetään hankitun osaamisen digitaalista dokumentointia osaamismerkkien avulla. (vrt. Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0). Tavoitteena on, että tuotettava oppimateriaali vastaa tunnistettuihin tulevaisuuden osaamistarpeisiin ikääntyneiden hoitotyössä. Hankkeessa halutaan ymmärtää sekä iäkkäiden ja heidän omaistensa, että hoitajien ja esihenkilöiden näkemyksiä keskeisistä osaamistarpeista sekä mahdollistaa eri osapuolten osallistuminen tiedon tuotantoon ja oppisisältöjen muotoiluun, minkä vuoksi hankkeessa hyödynnetään yhteiskehittämisen menetelmiä. Yhteiskehittäminen on toteutunut fokusryhmähaastattelujen ja osallistavien työpajojen avulla, joissa kehittämistä on tehty osallistujien kokemusten, tietojen ja näkemysten pohjalta. Keskeisenä periaatteena on ollut mahdollistaa kaikkien osapuolten aktiivinen ja tasavertainen osallistuminen kehittämisprosessiin. (Keskitalo 2021.)

Hankkeen ensimmäisessä työpaketissa kerättiin iäkkäiltä ja heidän omaisiltaan, hoitajilta ja esihenkilöiltä tausta-aineistoa oppisisältöjen määrittämiseksi. Aineisto kerättiin fokusryhmähaastattelujen avulla ja aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä (Tuomi & Sarajärvi 2018).

Haastattelut tuottivat rikkaan aineiston ja tulosten perusteella tulevaisuuden osaamistarpeet gerontologisessa hoitotyössä ovat laaja-alaiset. Iäkkäiden ja omaisten haastattelujen tuloksissa keskeiseksi osaamisalueeksi tunnistettiin hoitajan vuorovaikutusosaaminen. Hoitajien näkemyksissä painottui eniten kliinisen hoitotyön osaaminen ja esihenkilöillä ikääntyneiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen.

Hankkeen toisessa työpaketissa haastattelujen avulla tuotettuja sisältöalueita syvennettiin ja tiivistettiin kolmessa eri työpajassa. Rovaniemellä, Oulussa ja Kokkolassa järjestettyihin työpajoihin kutsuttiin fokusryhmähaastatteluihin osallistuneiden lisäksi myös muita kiinnostuneita ammattihenkilöitä. Työpajojen fasilitaattoreina toimivat palvelumuotoilijat. Työpajat tuottivat myös tietoa digitaaliseen täydennyskoulutukseen osallistumisen esteistä sekä motivoivista ja mahdollistavista tekijöistä. Tämä tieto on tärkeää suunniteltaessa sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle jatkuvan oppimisen tarjontaa niin, että se on saavutettavaa ja käytettävää (vrt. Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0).

Oppimateriaalin tuottaminen ja pilotointi GeroDigi-hankkeen seuraavina askeleina

Hankkeen seuraavassa vaiheessa tuotetaan digitaalista oppimateriaalia tunnistettuihin keskeisiin tulevaisuuden gerontologisen hoitotyön osaamisalueisiin kohdentuen. Lisäksi tuotetaan digitaaliset osaamismerkit osaamisen osoittamiseksi ja dokumentoimiseksi. Viimeisessä vaiheessa hoitotyön ammattilaisia ja opiskelijoita pyydetään pilotoimaan tuotettua digitaalista oppimateriaalia ja osaamismerkkejä. Pilotoinnissa testataan oppimateriaalin ja osaamismerkkien hyödyllisyyttä gerontologisen hoitotyön osaamisen kehittymisessä ja osaamisen dokumentoinnissa sekä niiden käytettävyyttä ja saavutettavuutta. On olennaisen tärkeää, että tuotettava digitaalinen oppimateriaali on selkeää ja opiskeluun motivoivaa, ja että opiskelu oppimisalustalla on mahdollisimman vaivatonta.  

Hanke on Euroopan unionin osarahoittama (ESR+, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus).

Lähteet

Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0. Digivisio. Saatavissa: https://digivisio2030.fi/laatukriteerit/. Viitattu 12.9.2024.

Keskitalo, E. 2021. Yhteiskehittämisen tausta ja käsite. Teoksessa E. Keskitalo & P. Vuokila-Oikkonen (toim.) Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin – kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Työelämä 25, 12–22. Saatavissa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6. Viitattu 12.9.2024.

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä. 28.6.1994/559. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559. Viitattu 10.9.2024.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksesta. 57/2024. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2024/20240057. Viitattu 10.9.2024.

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2024. Laatusuositus aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2024:4. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5436-6. Viitattu 10.9.2024.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Hanna-Mari Pesonen
yliopettaja
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 040 681 0588

Teija Honkonen
lehtori
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 040 808 5129

Anniina Tohmola
lehtori
Lapin ammattikorkeakoulu
p. 040 648 4528

Hanna Lähde
lehtori
Lapin ammattikorkeakoulu
p. 044 478 0229

Reetta Saarnio
yliopettaja
Oulun ammattikorkeakoulu
p. 040 144 0341

Piia Hyvämäki
lehtori
Oulun ammattikorkeakoulu
p. 050 582 0075

Elina Kerätär
TKI-asiantuntija
Lapin ammattikorkeakoulu
p. 040 610 4639

Facebooktwitterlinkedinmail