Palveluna tuotettu, räätälöity ohjelmisto

Esko Joki-Erkkilä

Centria tutkimus ja kehitys on toteuttanut lukuisia asiakkaiden käyttöön palveluna tuotettuja, räätälöityjä ohjelmistoja. Tällaisista ratkaisuista käytetään nykyään englanninkielistä termiä ”Software as a Service” (SaaS), jonka nimikin jo kertoo, ettei omaa palvelinympäristöä tai erillistä asennettavaa sovellusta tarvita.

Tässä palvelumallissa tarvitaan ainoastaan asiakkaan käyttöön räätälöity www-sovellus, joka asennetaan Internetin palveluntarjoajan (Internet Service Provider eli ISP) virtualisoidulle palvelimelle. Asiakas maksaa haluamastaan palvelusta palvelumaksua. Tämä palvelumaksu määräytyy toteutetun kokonaisuuden mukaan. Siitä on olemassa yleensä kahta erilaista lisensiointimallia: kuukausi- tai vuosimaksupohjainen malli ja käyttäjämäärään sidottu malli. Lisäksi asiakas tekee palvelusopimuksen Internetin palveluntarjoajan kanssa alustan vuokraamisesta. Tämä palvelu on yleensä kuukausimaksupohjaista.

Järjestelmän edut

Tämän järjestelmän ensimmäinen hyvä puoli on se, että erillisiä asennettavia sovelluksia ei tarvita. Sovellusta käytetään yleisesti tunnetuilla Internet-selaimilla: Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari ja Microsoft Edge. Ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä Internetin yli suoraan virtualisoidulle palvelimelle ja uusi versio on saman tien kaikkien ennakkoon määritettyjen käyttäjien käytössä. Toinen merkittävä etu on siinä, että investointeja omaan palvelinympäristöön ei tarvitse tehdä. Kolmanneksi, huoli tietojen varmistuksesta jää kokonaan pois, koska varmistukset kuuluvat palvelusopimukseen ja Internetin palveluntarjoaja hoitaa ne automaattisesti joka päivä.

Koska sovelluksen käyttö ei vaadi fyysistä läsnäoloa tietyssä paikassa, se tekee sovelluksen käytöstä joustavaa. Sovellus toimii kaikkialla siellä, missä verkkoyhteys on saatavilla.

Sovelluksen joustavuus korostuu erityisesti nyt, kun valtaosa toimistotyöntekijöistä on koronaviruksen vuoksi etätöissä. Tämä oli tilanne erityisesti maaliskuun puolivälissä 2020, kun Valtioneuvoston hyväksymä Valmiuslaki astui voimaan 18.03.2020. Lisätietoja Valmiuslain käyttöönottamisen vaiheista löytyy oheisesta linkistä:

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/valmiuslain-kayttoonottaminen-koronavirustilanteessa.aspx

Räätälöinnin yleistyminen

SaaS-ohjelmistomarkkinoita hallitsivat aluksi isot ohjelmistotalot, jotka eivät suostuneet räätälöimään valmiita sovelluksiaan muuten kuin ”isolla rahalla”. Nyt tilanne on toinen, kun myös pienemmät ohjelmistotalot ovat tulleet mukaan näille markkinoille. Ne ovat tuoneet enemmän joustavuutta SaaS-palveluun ja myös helpommin suostuvat räätälöimään sovelluksiaan asiakkaan tarpeeseen.

Mikä on Centria tutkimus ja kehityksen rooli tässä ympäristössä?

Lähtökohtana on se, että sovellus räätälöidään täysin asiakkaan tarpeeseen. Sovellus toteutetaan projektina, joka on jokaisella kerralla erilainen, ja siksi se ei kilpaile ohjelmistotalojen liiketoimintamallien kanssa. Centria TKI:n asiantuntijoiden lukumäärä (110 henkilöä vuonna 2019) ja monipuolinen osaaminen luovat myös uskottavuutta asiakkaiden suuntaan. Toisin sanoen tällä toiminnalla on sekä alueellista vaikuttavuutta että jatkuvuutta.

Kenelle tällainen sovellus ja palvelumalli sopii?

Tyypillinen asiakas on pieni tai keskisuuri yritys (pk-yritys), joka ei löydä markkinoilta itselleen sopivaa ohjelmistoa. Syitä voi olla useita.

Ensimmäinen syy on usein se, että kaupalliset ohjelmistot ovat liian laajoja ja kalliita, kun tarve on hallita vain tiettyä, mutta tärkeää osaa yrityksen prosesseista. Esimerkiksi tarve voi olla vain tilauksesta toimitukseen -prosessien hallinta, jolloin on turha hankkia sellaisia ohjelmiston osia, joita ei tarvitse. Usein pk-yrityksissä laskutus ja kirjanpito hoidetaan jo erillisillä ulkoisilla ohjelmistoilla tai tilitoimiston palveluna. Siksi tietojen vienti ulos järjestelmästä muihin ohjelmiin on jo vakiintunut käytäntö. Tällöin vältetään tietojen turhaa syöttämistä eri järjestelmiin. Siirtotiedostomuotona käytetään vakiintuneita siirtotiedostomuotoja (*.txt ja *.csv).

Toinen merkittävä syy valinnalle on se, että yrityksen tuotteen ja sen hinnan määrittely on varsin monimutkainen prosessi ja sen vuoksi sopivaa ohjelmistoa voi olla vaikea löytää.

Sovelluksen joustavuus korostuu erityisesti nyt, kun valtaosa toimistotyöntekijöistä on koronaviruksen vuoksi etätöissä. Tämä oli tilanne erityisesti maaliskuun puolivälissä 2020, kun Valtioneuvoston hyväksymä Valmiuslaki astui voimaan 18.03.2020. Lisätietoja Valmiuslain käyttöönottamisen vaiheista löytyy oheisesta linkistä: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/valmiuslain-kayttoonottaminen-koronavirustilanteessa.aspx

Räätälöinnin yleistyminen

SaaS-ohjelmistomarkkinoita hallitsivat aluksi isot ohjelmistotalot, jotka eivät suostuneet räätälöimään valmiita sovelluksiaan muuten kuin ”isolla rahalla”. Nyt tilanne on toinen, kun myös pienemmät ohjelmistotalot ovat tulleet mukaan näille markkinoille. Ne ovat tuoneet enemmän joustavuutta SaaS-palveluun ja myös helpommin suostuvat räätälöimään sovelluksiaan asiakkaan tarpeeseen.

Mikä on Centria tutkimus ja kehityksen rooli tässä ympäristössä?

Lähtökohtana on se, että sovellus räätälöidään täysin asiakkaan tarpeeseen. Sovellus toteutetaan projektina, joka on jokaisella kerralla erilainen, ja siksi se ei kilpaile ohjelmistotalojen liiketoimintamallien kanssa. Centria TKI:n asiantuntijoiden lukumäärä (110 henkilöä vuonna 2019) ja monipuolinen osaaminen luovat myös uskottavuutta asiakkaiden suuntaan. Toisin sanoen tällä toiminnalla on sekä alueellista vaikuttavuutta että jatkuvuutta.

Kenelle tällainen sovellus ja palvelumalli sopii?

Tyypillinen asiakas on pieni tai keskisuuri yritys (pk-yritys), joka ei löydä markkinoilta itselleen sopivaa ohjelmistoa. Syitä voi olla useita.

Ensimmäinen syy on usein se, että kaupalliset ohjelmistot ovat liian laajoja ja kalliita, kun tarve on hallita vain tiettyä, mutta tärkeää osaa yrityksen prosesseista. Esimerkiksi tarve voi olla vain tilauksesta toimitukseen -prosessien hallinta, jolloin on turha hankkia sellaisia ohjelmiston osia, joita ei tarvitse. Usein pk-yrityksissä laskutus ja kirjanpito hoidetaan jo erillisillä ulkoisilla ohjelmistoilla tai tilitoimiston palveluna. Siksi tietojen vienti ulos järjestelmästä muihin ohjelmiin on jo vakiintunut käytäntö. Tällöin vältetään tietojen turhaa syöttämistä eri järjestelmiin. Siirtotiedostomuotona käytetään vakiintuneita siirtotiedostomuotoja (*.txt ja *.csv).

Toinen merkittävä syy valinnalle on se, että yrityksen tuotteen ja sen hinnan määrittely on varsin monimutkainen prosessi ja sen vuoksi sopivaa ohjelmistoa voi olla vaikea löytää.

Oheinen Koetehdas-sovellus on tehty esimerkkinä koulutuskäyttöön. Tällä järjestelmällä simuloidaan ikkunatehtaan tuotantoa. Kyseessä on tuote, joka koostuu osista, jotka koostuvat edelleen nimikkeistä. Tällä rakenteella kyseisestä tuotteesta saadaan tuotteen rakenne ja omakustannushinta esiin. Sen jälkeen tuotteen hinnoittelu onnistuu hinnoittelijan avulla.

Tuotteen hinnoittelija

Myyntitilaus

Määriteltyjä tuotteita myydään oheisella myyntitilaus -prosessilla. Kun tuotteen valmistamiseen määritetään tuotantoaika, niistä saadaan laskennallisesti esiin ”Tuotannon varattu kapasiteetti viikkovälillä”. Ohessa raportti esimerkkinä.

Graafiset elementit ovat viimevuosina lisääntyneet merkittävästi www-pohjaisissa sovelluksissa. Sekä pylväs- että viivakaaviot ovat erittäin havainnollisia. Kokonaisuuden pystyy hahmottamaan grafiikasta huomattavasti paremmin kuin pelkistä luvuista. Myös pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyötyä niiden helppokäyttöisyydestä.

Esko Joki-Erkkilä
Kehitysinsinööri
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 044 449 2701

Facebooktwitterlinkedinmail