Anu Kamau
Tarja Mäkitalo

Centria-ammattikorkeakoulun strategia vuosille 2025–2028 esittää uusia tulokulmia myös TKI-toiminnan, opetuksen ja työelämän yhteistyöhön. Uudessa strategiassa on määritelty suhde yksilöön, yhteistyöhön ja aikaan. (Centria-ammattikorkeakoulu.)
HealthLab -hankkeissa on kehitetty ja kokeiltu erilaisia oppimismahdollisuuksia, joissa on jo selkeästi näkyvissä Centrian strategia.Yksilöille tarjotaan yhteistyön avulla innostava oppimiskokemus ja mahdollisuus kehittää osaamista mm. teknologiakokeiluilla. Sosiaalialalla tällä on vaikutusta työn tekemiseen tulevaisuudessa. Yhteistyö ja sen merkitys tunnistetaan ja toimitaan sen suuntaisesti, että TKI-työ tarjoaa oppimisen paikan sekä opiskelijoille että työssä oleville. Tämä mahdollistaa pohjan kestävään tutkintoon, työuraan ja jatkuvaan oppimiseen.
HealthLab jatkuvan oppimisen ympäristönä
Centria HealthLab kokoaa yhteen hyvinvointi- ja terveysteknologiasta kiinnostuneet; ja sen parissa työskentelevät. HealthLab toimii kehittäjäkumppanina, ja haluamme olla mukana madaltamassa kynnystä hyvinvointi- ja terveysteknologian kokeiluihin, käyttöönottoon ja kehittämiseen. Centrian sosiaali- ja hoitotyön opiskelijoille HealthLab on jo useamman vuoden aikana järjestänyt demopajoja, joissa opiskelijat ovat päässeet itse tutustumaan ja kokeilemaan uutta teknologiaa, jota toivottavasti voivat jatkossa hyödyntää omissa töissään sote-alan ammattilaisina. (Centria HealthLab.)
HealthLab toimii erilaisten hankkeiden kautta, mutta Centria HealthLab on pysyvämpi toimintamalli ja ekosysteemi, joka pyrkii vastaamaan alueen ja sen toimijoiden tarpeisiin. ESR+-rahoitteinen RoboPop-hanke toimii erityisesti osaamisen kehittämiseksi. Kehitämme ja pilotoimme erilaisia tapoja oppia uutta, kokeilla ja harjoitella käytännössä, nimenomaan hyvinvointi- ja terveysteknologiaan liittyvistä teemoista. Avainasemassa onkin, että hankkeessa on mukana myös opettajia sosiaalialan, hoitotyön ja tekniikan koulutusaloilta. (RoboPop.)
Demopajat oppimista tukemassa
HealthLabin toiminnassa demopajat ovat toimiva tapa kokeilla uusia teknologioita ja saada tietoa niiden soveltamisesta ja käyttökohteista. RoboPop-hankkeessa tarjosimme sosionomiopiskelijaryhmälle mahdollisuuden kokeilla digitaalista arviointi- ja suunnittelutyökalua yhdessä sosiaalialan ammattilaisten kanssa. Samalla työelämäedustajat pääsivät testaamaan digitaalista työkalua, jota heillä ei vielä ole käytössään.
Demopaja sisällytettiin opintojaksoon Monialainen yhteistyö lasten ja nuorten parissa. Jakson keskeisiä sisältöjä ovat mm. yksilöllinen opiskeluhuoltotyö ja monialainen yhteistyö. Kokeillun digitaalisen työkalun sisällöt soveltuvat yksilöllisessä opiskeluhuollossa esille tulevien asioiden käsittelyyn ja analysointiin voimavaralähtöisesti. Demopajassa opiskelijat testasivat arviointikyselyn täyttöä pareittain ja tutustuivat työkalun tuottamaan koosteeseen vastauksista. Työelämän edustajat olivat työskentelyssä mukana. He sanoittivat ja jakoivat kokemuksiaan siitä, miten asiat tehdään tällä hetkellä manuaalisesti ja miten haastavaa tiedon jakaminen voi olla saman asian ympärillä työskentelevien kesken. Kokeilu herätti keskustelua demopajaan osallistujien kesken siitä, mitä lisäarvoa digitaalinen työkalu ja erityisesti sen sisältämä analytiikka voisivat tuoda suoraan asiakastyöhön ja monialaiseen yhteistyöhön.
Ammatillisen kasvun opintojaksolla opiskelijat antoivat palautetta demopajatyöskentelystä, kun he käsittelivät osallistumistaan Centrian TKI-toimintaan. Saimme luvan poimia anonyymisti muutamia ajatuksia, joita opiskelijat toivat esille tästä työskentelystä.
Digitaalinen -työkalu oli mielestäni aivan uskomaton. Se antoi konkreettista tietoa nykyisestä elämäntilanteesta, ja siitä on mahdollista luoda erilaisia variaatioita työalan mukaan. Tapahtuma oli erittäin onnistunut, ja oli hienoa, että pääsimme kokeilemaan näitä työkaluja käytännössä.
TKI-toimintaan osallistumisesta on varmasti paljon hyötyä. Saatan käyttää näitä työkaluja työssäni tulevaisuudessa.
TKI-tapahtuma oli mielenkiintoinen, vierailijat olivat ystävällisiä sosiaalialan ammattilaisia, ja saimme esittää lisäkysymyksiä.

Kiinnostukaa ja kehittäkää edelleen
Demopaja on yksi esimerkki strategian mukaisesta, opetuksen, TKI:n ja työelämän yhdistävästä toimintatavasta, jota Centria HealthLabissa on kokeiltu ja kehitetty. Opetus ja TKI integroituvat yhteistyöllä, joka edellyttää, että opettajilla tulee olla kiinnostusta ja tietoa Centrialla tehtävästä TKI-työstä ja toisaalta TKI-toimijoiden tulee olla kiinnostunut opetuksen ajankohtaisista asioista ja opetustyön sisällöistä.
Opetus ja TKI toimivat erilaisilla sykleillä, mikä osittain vaikuttaa yhteistyön toteutumiseen. Ennakointiin ja suunnitteluun tarvitaan aikaa ja yhteistä keskustelua, jotta löydetään tilaa lukujärjestyksistä ja kalentereista. Yhteinen suunnittelu, roolitus ja vastuiden jakaminen mahdollistavat yhteistyön toteutumisen. Kannustamme kaikkia centrialaisia: olkaa kiinnostuneita toistenne työstä ja tuokaa kehitys- ja yhteistyöideoita rohkeasti esille.
Lähteet
Centria-ammattikorkeakoulu. Strategia 2025–2028. 2. painos. Saatavissa: https://net.centria.fi/wp-content/uploads/2024/10/STRATEGIA-2025-2028_w.pdf. Viitattu: 17.2.2025.
Centria HealthLab. Centria HealthLab Innovaatio-; demonstraatio-; kehitys- ja koulutusympäristö. Saatavissa:Centria HealthLab – Innovaatio-, demonstraatio-, kehitys- ja koulutusympäristö. Viitattu 17.2.2025.
RoboPop. RoboPop – HealthLab jatkuvan opppimisen ja kehittämisen ympäristönä. Saatavissa: RoboPop – HealthLab jatkuvan oppimisen kehittämisen ympäristönä – Centria. Viitattu 17.2.2025.
Anu Kamau
TKI-asiantuntija
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 040 624 7952
Tarja Mäkitalo
Sosiaalialan koulutusalapäällikkö
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 040 808 5109



