Annakaisa Marjokorpi

Generatiivisen tekoälyn käyttö on viime vuosina yleistynyt ja monipuolistunut merkittävästi. Opiskelijalle generatiivinen tekoäly voi olla verraton apuväline, kun sitä käytetään ohjeiden sallimissa rajoissa.
Centrian ohjeet generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä opinnäytetyössä
Centria on sitoutunut Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) Hyvän tieteellisen käytännön periaatteisiin, ja opiskelijoita ohjataan noudattamaan niitä. Opiskelija vastaa opinnäytetyönsä sisällöstä ja tutkimuseettisistä valinnoista. (Centria-ammattikorkeakoulu 2024.) Nämä perusperiaatteet ovat taustalla Centrian tekoälyohjeistuksissa.
Centrian tekoälyohjeistuksen (2024) mukaan generatiivista tekoälyä saa käyttää opinnäytetyön suunnittelussa. Ohjeistus tarkentaa, että opiskelija voi hyödyntää generatiivista tekoälyä esimerkiksi (Centria-ammattikorkeakoulu 2024)
- alkuvaiheen ideointiin
- aiheen määrittelyyn ja rajaukseen
- tietoperustan kartoittamiseen ja tiedonhakuun
- ideoiden testaamiseen ja kehittämiseen
- oman oppimisen tukena opinnäytetyön eri vaiheissa.
Sen sijaan opiskelija ei saa
- kopioida generatiivisen tekoälyn tuottamaa tekstiä sellaisenaan opinnäytetyöhön: sen tuottamaan sisältöön tulee suhtautua kriittisesti, eikä sitä saa käyttää ilman primäärilähteiden tarkistamista
- käyttää generatiivista tekoälyä tekstin oikolukuun tai kielenhuoltoon
- syöttää generatiiviselle tekoälylle toimeksiantajalta saatua tietoa, tekijänoikeuden alaista materiaalia, liikesalaisuuksia, henkilötietoja tai muuta luottamuksellista tietoa ilman lupaa.
Esimerkkejä mahdollisista syötteistä
Koska tekoälysovelluksia saa käyttää opinnäytetyön suunnitteluun ja oman oppimisen tukena, tekoälyltä voi kysyä selityksiä, pyytää lisätietoa ja sen avulla voi testata ideoita. Alla joitakin alustavia suunnitteluun ja omaan oppimiseen liittyviä syötteitä (nk. prompteja), joiden avulla voi aloittaa keskustelun tekoälysovelluksen kanssa:
- Millaisia AMK-opinnäytetöitä on tehty [x]-koulutuksessa?
- Miten rajaan aiheen [x]?
- Mitkä menetelmät sopivat aiheeseen [x]?
- Millainen rakenne sopii opinnäytetyöhön, jonka aiheena on [x]?
- Missä aikamuodossa kirjoitetaan tiivistelmä, johdanto, teoriat, menetelmät ja pohdinta?
- Miten kirjoitetaan johdanto tai johtopäätökset?
- Mitä eettisiä näkökulmia tulee huomioida aiheessa [x]?
- Miten esittelen opinnäytetyön seminaarissa?
Generatiivisen tekoälyn vastuullinen hyödyntäminen edellyttää osaamista
Centrian kirjoitus- ja opinnäytetyöohje ei ota vielä kantaa generatiivisen tekoälyn käytön raportointiin (vrt. Centria-ammattikorkeakoulu 2024). Tämä kertoo siitä, että tekoälyn käytön ilmoittamisvelvollisuus tai -tapa ei ole vielä täysin vakiintunut. Opinnäytetyön avoimuuden ja läpinäkyvyyden takia tekoälyn käyttö on mahdollista raportoida auki esimerkiksi etiikkaa käsittelevässä osiossa. Ilmoitus voi olla lyhyimmillään esimerkiksi seuraavanlainen: ”Tekoälysovellusta x käytettiin opinnäytetyön suunnittelun apuvälineenä ja oman ajattelun sekä oppimisen tukena Centria-ammattikorkeakulun ohjeistuksen mukaisesti.” Yksityiskohtaisempi ilmoitus voisi puolestaan pitää sisällään tarkemman kuvauksen siitä, kuinka generatiivista tekoälyä käytettiin suunnittelun apuvälineenä, millaisia syötteitä sille annettiin ja miten sen tuottamaa informaatiota hyödynnettiin.
Vastuullisen ja kestävän oppimisen näkökulmasta opiskelijan olisi suositeltavaa opinnäytetyötä kirjoittaessaan pitää jonkinmoista oppimispäiväkirjaa. Olennaista on, että opiskelija tekee näkyväksi, mitä hän on pohtinut opinnäytetyön eri vaiheissa, millaisia ongelmia hän on ratkonut, miten hän on niitä ratkonut ja miksi hän on päätynyt näihin ratkaisuihin. Muistiinpanoihin on syytä kirjata myös kuvaus käydyistä keskusteluista generatiivisen tekoälyn kanssa. Muistiinpanot auttavat hahmottamaan opinnäytetyöprosessin etenemistä ja oppimisen edistymistä tietoisemmalla tasolla, mikä puolestaan vahvistaa sekä opiskelijan oppimista että opinnäytetyön laatua.
Syvälliseen ja vastuulliseen oppimiseen kytkeytyy aina metakognitio eli oman ajattelun analysointi ja ymmärtäminen. Tämä ei ole muuttunut mihinkään generatiivisen tekoälyn aikakaudella. Generatiivinen tekoäly voi vahvistaa tai heikentää opiskelijan omaa ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä, riippuen millä tavalla sitä käytetään. Sen käyttöä kannattaa harjoitella, ja sitä kannattaa oppia hyödyntämään kestävällä ja vastuullisella tavalla. Sen vastuullinen käyttö vaatii opiskelijalta malttia, ja sen tuotoksia on kyettävä arvioimaan kriittisesti.
Lähteet
Centria-ammattikorkeakoulu. 2024. Centrian opinnäytetyö- ja kirjoitusohjeet. Tekoäly. Saatavissa: https://libguides.centria.fi/c.php?g=691790&p=5201568. Viitattu 24.8.2025.
Annakaisa Marjokorpi
Lehtori, opinto-ohjaaja
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 0504389616


