Marika Hautala
Tuomas Paananen

TKI-toiminnalla voidaan vahvistaa yritysten uudistumiskykyä, kilpailuetua ja pitkän aikavälin menestystä. Innovaatioiden jalostuminen osana TKI-toimintaa nähdään usein myös systemaattisena prosessina, jossa taloudellista lisäarvoa tuottavat uudistukset kehittyvät vaiheittain. Tuloksellinen TKI-toiminta edellyttää vahvaa innovaatiokyvykkyyttä, jota Centria on tutkinut yhdessä Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulujen kanssa mikro- ja pk-yrityksiä haastattelemalla. Artikkelissa käydään läpi haastattelututkimuksen tuloksia erityisesti keskipohjalaisten yritysten näkökulmasta. Tulokset auttavat tunnistamaan yritysten innovaatiokyvykkyyden keskeisiä voimavaroja ja haasteita.
TKI-toiminnasta lisäarvoa yrityksille
TKI-toiminnalla tarkoitetaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa, jolla voidaan lisätä tietoa ja sen hyödyntämistä esimerkiksi uusien sovellusten löytämiseksi (Ali-Yrkkö, Deschryvere, Halme, Järvelin, Lehenkari, Pajarinen, Piirainen & Suominen 2021, 8). Innovaatiot voivat olla esimerkiksi uusia tuotteita, palveluja, prosesseja tai liiketoimintamalleja (Sydänmaalakka 2024, 160). Business Finland kehottaa pk-yrityksiä näkemään innovaation konkreettisena taloudellista hyötyä tuottavana keksintönä tai uutena ajatuksena, joka on kaikkien saavutettavissa yrityksen alasta tai koosta riippumatta (Business Finland 2022, 5).
Elinkeinoelämä tavoittelee innovatiivisuudella yleisimmin tuotteiden ja palveluiden kysynnän kasvua ja alhaisempia kustannuksia, jotta suorituskyky paranisi. Innovatiivisuus voi myös auttaa yritystä valtaamaan uusia markkinoita, saamaan tuotteilleen parempaa katetta, kasvattamaan kilpailuetuaan ja organisoimaan tuoteprosessejaan uusien tuotteiden valmistamiseksi. (Moilanen, Ojasalo & Ritalahti 2022, 107)
Innovaatiokyvykkyyteen vaikuttavat osa-alueet
Centria-ammattikorkeakoulu sekä Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä tutkineet mikro- ja pk-yritysten innovaatiokyvykkyyttä TKI-toiminnassa sekä siihen vaikuttavia voimavaroja ja esteitä. Työ toteutettiin ammattikorkeakoulujen yhteisessä InnovaatioSilta – PK-yritykset ja amk:t yhdessä yli innovaatioesteiden -hankkeessa, joka saa rahoituksen sekä TEM:n toimintaympäristön avustuksena että Keski-Suomen ELY-keskukselta. Hankkeessa hyödynnettiin Green Grow -hankkeen toteuttamaa TKI-arvioinnin työkalua 60 yrityksen innovaatiokyvykkyyden nykytilan ja kehittämismahdollisuuksien kartoittamiseen.
Haastateltavat yritysten edustajat pohtivat edustamansa yrityksen TKI-toimintaa työkalun kuuden osa-alueen näkökulmasta – osa-alueiden, joiden on myös todettu yleisesti vaikuttavan yritysten innovaatiokyvykkyyteen. Näitä ovat innovaatiovisio, teknologia, osaaminen, verkostot, asiakkaat ja markkinat sekä prosessit.Työkalun jokaisessa osa-alueessa on neljästä seitsemään väittämää, joiden puolestaan kuvaillaan olevan yrityksessä kolmella vaihtoehtoisella tavalla. Yritysten edustajat antoivat arvosanan yhdestä viiteen sen perusteella, miten he kokivat kyseisten seikkojen olevan edustamassaan yrityksessä. Kohdassa Tulokset keskipohjalaisissa yrityksissä on konkreettinen esimerkki yhdestä väittämästä ja työkalun vastausvaihtoehdoista. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Green Grow –hanke 2023)
Innovaatiovision kohdalla yritysten edustajat pohtivat, kuinka selkeä visio heidän edustamillaan yrityksillä on innovaatiotoimintaan ja ollaanko niissä valmiita ottamaan riskejä innovaatioita kehitettäessä. Teknologian osa-alueella kartoitettiin muun muassa yritysten halukkuutta hyödyntää uusia teknologioita. Osaamisen alueella tarkasteltiin yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä henkilökunnan koulutustarpeita. Verkostoja pohtiessaan haastateltavat ottivat kantaa siihen, millaista yhteistyötä heidän edustamansa yritykset tekevät eri tahojen kanssa. Asiakkaat ja markkinat on se työkalun osa-alue, jossa käydään läpi trendien ja kilpailijoiden seurantaa yrityksissä. Prosesseissa puolestaan arvioidaan yrityksen prosesseja tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Samassa osa-alueessa pohditaan henkilöstön vastuita, mittareita, budjettia sekä projektinhallinnan tasoa. (Joensuu-Salo, Koivuranta & Viljamaa 2023.) Voit tutustua TKI-toiminnan arvioinnin työkaluun tarkemmin linkistä: tki-arvioinnin työkalu (Seinäjoen ammattikorkeakoulu Green Grow -hanke 2023).
Innovaatioprosessilla voidaan hahmottaa TKI-toimintaa
TKI-toiminnassa jalostuvien innovaatioiden kehitystä tarkastellaan usein innovaatioprosessina (Sydänmaalakka 2024, 160). Se sisältää luonnollisesti samoja osa-alueita, joiden on tutkittu vaikuttavan yrityksen innovaatiokyvykkyyteen (osa-alueet löytyvät kohdasta Innovaatiokyvykkyyteen vaikuttavat osa-alueet). Innovaatioprosessissa innovaatiokyvykkyyden osa-alueet vaikuttavat järjestäytyneen toimivaksi kokonaisuudeksi. Tähän artikkeliin valittiin Business Finlandin luoma malli (KUVI0 1) innovaatioprosessista, jota käydään seuraavaksi läpi yleisellä tasolla. Sydänmaanlakan (2024, 161–163) innovaatiojohtamisen peruselementit täydentävät innovaatioprosessia. Yritysten TKI-toimintaan vaikuttavat esimerkiksi toimiala ja yrityksen koko, joten yhtä oikeaa toimintamallia ei ole olemassa.

Onnistuakseen innovaatioprosessissa, yrityksen on rakennettava ja ylläpidettävä siihen tarvittavia valmiuksia (Business Finland 2022, 26). Innovaatiot tarvitsevat jalostuakseen motivaatiota, osaamista ja innovatiivisuutta tukevan ympäristön. Monialaiset tiimit tuovat tehokkuutta innovaatioprosesseihin ja niitä pyritään hyödyntämään mahdollisuuksien mukaan. Innovaatiot eivät yleensä synny yksittäisten henkilöiden toimesta, vaan työryhmissä. (Sydänmaalakka 2024, 160–161.) Ideoiden ja lähestymistapojen tuottaminen ei ole useinkaan yritysten haaste, vaan niiden skaalaaminen (Maula & Maula 2023, 33).
Yrityksen on seurattava aktiivisesti uusia trendejä, asiakkaita ja kilpailijoita pysyäkseen mukana kehityksessä (Business Finland 2022, 26). Heikkojen signaalien tunnistaminen on puolestaan keino – ei pelkästään reagoida, vaan rakentaa tarjontaa ennen muita ja luoda sillä kestävää kilpailuetua (Yritystehdas 2025).
Pelkkä kyky innovoida ei riitä, vaan sen tueksi tarvitaan myös muita organisaation ominaisuuksia, kuten vahvaa johtajuutta, toimivia rakenteita ja työhyvinvointia (Lappeenrannan teknillinen yliopisto 2016). Sydänmaalakka (2024, 161–162) on määritellyt organisaation innovatiivisuuden muodostavat innovaatiojohtamisen peruselementit, joita ovat innovaatiostrategia, -prosessi, -rakenne, -kulttuuri, -koulutus, -resurssit, innovatiivinen ihmisten johtaminen ja innovaatiomittaaminen. Innovaatiostrategia määrittelee, miten ja millä osa-alueella yritys aikoo uudistua. Innovaatiotoiminnan suurimpia haasteita ovat laaditut strategiat, jotka eivät johda konkreettisiin toimenpiteisiin tai ohjaa arjen päätöksentekoa (Yritystehdas 2025).
Innovaatioprosessin neljännen kohdan mukaan (KUVIO 1) visio on keskeinen osa yrityksen strategiaa kuvaten yrityksen pitkän aikavälin tavoitteita. Yrityksellä on oltava riittävän kunnianhimoinen visio, joka huomioi maailmalla vallitsevat ja kuluttajien signaalit. Visio on myös osattava pilkkoa osatavoitteisiin, kuten esimerkiksi puolivuosittaisiin lyhyen aikavälin tavoitteisiin. (Business Finland 2022, 26.)
Projektisuunnitelma on osa innovaatioprosessia (Business Finlandin laatiman innovaatioprosessin kuudes kohta), jossa määritellään muun muassa projektin vetäjä, vastuuhenkilöt, tavoite, budjetti ja määräaika. Projektisuunnitelman laatimisen jälkeen aloitetaan varsinainen tutkimus- ja kehitystyö. Ennen uuden idean lopullista lanseerausta tulee sen pilotointivaihe, jossa rajatulta asiakasjoukolta kerätään käyttökokemuksia. Tuotetta tai palvelua hiotaan edelleen saadun palautteen perusteella, jota seuraa laajempi lanseeraus. (Business Finland 2022, 24–26.)
Keskustelu asiakastarpeista ja –odotuksista tulee olla koko prosessin ajan avointa, mikä varmistaa, että lopullinen tuote vastaa mahdollisimman tarkkaan asiakastarpeisiin. Asiakasymmärryksen on tärkeä olla mukana jo innovaatioprosessin alkuvaiheesta lähtien. (Yritystehdas 2025.)
Innovaatiojohtamisen peruselementeistä innovaatiorakenne kuvaa sitä, kuinka hyvin yrityksen hierarkia ja verkostot tukevat innovaatioprosesseja. Innovaatiokulttuuri taas heijastelee yrityksen arvoja ja luovuuden asemaa yrityksessä. Luovassa työyhteisössä pitäisi olla lupa kyseenalaistaa ja tehdä virheitä. (Sydänmaalakka 2024, 162)
Innovaatiokoulutuksella tuetaan työyhteisön luovaa osaamista ja innovointikykyä. Innovaatioresursseilla on tärkeä varmistaa henkilöstön osaaminen ja oppimiskyky, tietojärjestelmät, raha, aika ja markkinatuntemus. Työyhteisössä on oltava riittävästi aikaa ideoinnille, kokeiluille ja reflektoinnille. Yritysten innovatiivisuuden kehittäminen vaatii sekä aikaa että systemaattista innovaatiojohtamista. (Sydänmaalakka 2024, 160–162.)
Innovatiivisellä ihmisten johtamisella tarkoitetaan niitä menetelmiä, joilla henkilöstöä johdetaan kohti innovaatiotoimintaa yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolla. Innovaatiojohtamisella edistetään ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi, palveluiksi ja prosesseiksi. Sen avulla rakennetaan innovatiivinen ja jatkuvasti uudistuva organisaatio. Innovaatiotoiminnalle on oltava myös selkeät tavoitteet, joiden saavuttamista mitataan. (Sydänmaalakka 2024, 163)
Parhaimmillaan TKI-toiminta nivoutuu kiinteäksi osaksi yrityksen strategiaa ja operatiivista toimintaa, tukien jatkuvaa uudistumista ja kilpailukyvyn vahvistamista kaikilla toiminta-alueilla. Yrityksissä tulisi olla käytössään konkreettinen prosessi uusien ideoiden ja liiketoimintamahdollisuuksien etsimisestä jatkojalostamiseen. (Sydänmaalakka 2024, 162)
Innovaatiokyvykkyyden kartoitus InnovaatioSilta-hankkeessa
InnovaatioSilta-hankkeen 60 haastattelua TKI-toiminnan tasosta tehtiin Keski- ja Etelä-Pohjanmaan sekä Satakunnan alueen yrityksille vuoden 2024 aikana. Centrialaiset saivat tutustua 20 yrityksen innovaatiokyvykkyyteen Keski-Pohjanmaalla, joiden haastattelutuloksiin tässä artikkelissa keskitytään.
Yhteistyötä tehtiin Centriassa tuloksellisesti Yritysten TKI-polku -hankkeen ja Pietarsaaren asiantuntijoiden kanssa yritysten löytämiseksi. Osallistuminen oli yrityksille vapaaehtoista. Haastattelut suoritettiin joko yritysten omissa tiloissa, Centrian Talonpojankadun kampuksella tai Teams-alustalla. Yhden haastattelun kesto vaihteli 45 minuutista reiluun tuntiin sen mukaan, kuinka aiheesta innostuttiin keskustelemaan. Syvähaastattelujen tulokset ovat suuntaa antavia, sillä otannat maakunnittain ovat suhteellisen pienet. Haastattelut tallennettiin, litteroitiin ja ladattiin ATLAS.ti-työkaluun, jonka avulla aineistoista etsittiin valitsevimpia innovaatiokyvykkyyden piirteitä eri maakunnissa. Analysoinnin suorittivat Seinäjoen ammattikorkeakoulun asiantuntijat.
Yhteiset tulokset Keski- ja Etelä-Pohjanmaan sekä Satakunnan maakunnissa
Haastatteluaineiston tulokset osoittavat, että innovaatiokyvykkyyden tunnistamiselle ja kehittämiselle yrityksissä on tarvetta. Kehittämisen esteet ja voimavarat pienissä yrityksissä ovat varsin yhtenäiset riippumatta toimialasta, sijainnista tai henkilöstön lukumäärästä. Analysoinnin tuloksista voidaan havaita, että osaamisen jatkuvaan kehittämiseen ja teknologiaan kiinnitetään tänä päivänä hyvin huomiota. Noin puolet kolmen maakunnan (Keski- ja Etelä-Pohjanmaa sekä Satakunta) vastaajista koki teknologiaymmärryksensä olevan ajanmukaisella tasolla. Jos yrityksissä ei teknologiaa kehitetty, syynä oli resurssin puute. Tulosten perusteella suurimmalla osalla yrityksistä verkostoituminen on kunnossa – verkostot ovat laajoja ja niitä hyödynnetään tiedon vaihtoon aktiivisesti. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Tulokset kuitenkin osoittavat, että ennakoinnin, prosessien, dokumentoinnin ja seurannan systemaattisuus on heikkoa useissa yrityksissä kolmen maakunnan alueella. Asiakastyytyväisyyteen liittyen puolestaan ilmeni, että vaikka tiedustelua asiakkaiden tyytyväisyydestä tapahtuu eri tavoin, asiakastarpeita ei aina tunnisteta. Kilpailijoiden tunnistaminenkin tuotti joissain yrityksissä haasteita. Haastatteluaineiston analyysi kertoo myös, että julkisten tukien ja rahoitusten hakeminen koetaan haasteelliseksi. TKI-toiminnan tason keskiarvo kohenee, mitä enemmän yrityksessä on työntekijöitä. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Haastattelutulokset keskipohjalaisissa yrityksissä
Kerätystä aineistosta käy ilmi, että Keski-Pohjanmaalla ymmärretään keskimääräistä paremmin asiakastarpeiden merkitys, joka nousi haastateltujen yritysten TKI-toiminnan yhdeksi merkittävimmistä voimavaroista. Asiakastarpeita kartoitetaan monipuolisesti asiakkaiden ja myyjien kanssa keskustelemalla, pilotoimalla ja asiakastutkimuksilla. Tietoa hyödynnetään tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Verkostoissa käydään myös paljon keskustelua yritysten välillä. Erilaisiin tapahtumiin osallistuminen nähdään lisäksi erittäin tärkeänä. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Hiljaisen tiedon merkitys on yrityksissä usein tunnistettu, ja sen jakamiseen on löydetty keinoja. Kehityskeskustelut, ryhmätyöskentely, epämuodolliset tilaisuudet tiedon jakamiseen ja osaamisen tunnistamiseen ovat hiljaisen tiedon jakamisen tapoja ja tuttuja myös Keski-Pohjanmaalla. Haastattelutuloksista voidaan todeta, että vain harva yritys tekee tulevaisuuden ennakointia, vaikka uusien trendien ja markkinoiden seuraaminen eri medioista on tavanomaista keskipohjalaisten yritysten arjessa. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Innovaatiokyvykkyyden kartoitus nosti esiin myös keskipohjalaisia yrityksiä rajoittavia tekijöitä. Ideoiden kehittäminen on usein satunnaista. Tarve järjestelmien luomiseen ideointia varten kyllä tunnistetaan, mutta prosessien luomiseen ideointia ja syntyneiden ideoiden eteenpäin viemistä varten ei useinkaan ole ollut tarpeeksi resursseja tai voimavaroja. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Yrityksissä ilmeni huomattavan paljon epäuskoa kehittämisen tuomiin hyötyihin suhteessa kuluviin uhrauksiin. Kehitysinvestoinnit maksavat ja niiden rahoittamiseen ei osata tai haluta hakea ulkopuolista tukea. Aika, osaaminen ja henkilöresurssit mainittiin säännöllisesti kehittämisen esteistä keskusteltaessa. Budjetointi kehittämistä varten on harvinaista. Asiakkailta saatujen kehitysideoiden potentiaali jää myös usein huomioimatta. Asiakaspalaute voi tuottaa hyviä kehitysideoita, kun pohditaan sujuvampaa toiminnallisuutta. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Oheinen yritysten innovaatiovisiosta kertova KUVIO 2 toimii esimerkkinä siitä, millä tavalla haastatteluaineistoa on analysoitu. Innovaatiokyvykkyyttä arvioitaessa selvitettiin, onko yrityksessä innovaatiovisiota, riskinottokykyä ja mahdollisuutta panostaa innovointiin (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024).

Haastattelujen aikana yritysten edustajia pyydettiin arvioimaan edustamansa yrityksen suhdetta innovaatiovisioon ja valitsemaan vastauksensa seuraavista vaihtoehdoista.
Numero yksi: Emme ole erityisesti pohtineet, mitä innovaatioita tulemme tulevaisuudessa tarvitsemaan. Numero kaksi: Yrityksemme asettuu arvosanojen 1 ja 3 välille. Numero kolme: Meillä on jonkinlainen visio siitä mitä innovaatioita tavoittelemme ja keskeiset henkilöt organisaatiossamme ovat tietoisia visiosta. Numero neljä: Yrityksemme asettuu arvosanojen 3 ja 5 välille. Numero viisi: Meillä on selvä visio, mitä innovaatioita tavoittelemme määrätietoisesti. Visioon sisältyy sekä muiden tekemien innovaatioiden käyttöönotto että omien innovaatioiden synnyttäminen. Visio on koko organisaation tiedossa. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Kuvio (KUVIO 2) osoittaa, että keskipohjalaiset yritykset valitsivat vähiten arvosanoja yksi (viisi prosenttia) ja viisi (kymmenen prosenttia). Eniten (35 prosenttia) valintoja Keski-Pohjanmaalla sai vaihtoehto kolme, jonka valitessaan vastaaja oli sitä mieltä, että hänen edustamassaan yrityksessä on jonkinlainen visio siitä, mitä innovaatioita tavoitellaan, ja keskeiset henkilöt ovat siitä tietoisia. Vain 10 prosenttia keskipohjalaisista vastaajista arvioi innovaatiovisiotaan kiitettäväksi (vaihtoehto numero viisi). Jos keskipohjalaisten yritysten vastauksia verrataan eteläpohjalaisten ja satakuntalaisten yritysten vastauksiin, eniten valintoja sai muissakin maakunnissa vastausvaihtoehto kolme (Etelä-Pohjanmaa 55 prosenttia ja Satakunta 45 prosenttia). Innovaatioiden kehittämisen esteiksi nähtiin ajan ja resurssin puute sekä epäusko kehittämisen hyötyihin. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2024)
Haastattelujen anti
Yritysten haastattelut eivät pelkästään antaneet InnovaatioSilta-hankkeen käyttöön tietoa, vaan saivat myös pohtimaan ja oivaltamaan yritysten nykytilannetta. Yritysten edustajat antoivat kiitosta siitä, kuinka haastattelijoiden esittämät kysymykset saivat heidät pohtimaan edustamansa yrityksen innovaatiokyvykkyyttä monesta eri näkökulmasta. He kommentoivat pysähtyneensä sellaisten asioiden äärelle, joita ei usein arjen keskellä tule pohdittua. Eräs yritysedustaja kertoi saaneensa jopa uusia kehittämisideoita. Haastattelutilanteet eivät olleet muodollista tiedonvaihtoa, vaan saivat aikaan syvällisyyksiinkin meneviä mielenkiintoisia keskusteluja.
InnovaatioSilta-hankkeessa järjestetyt koulutukset suunniteltiin mikro- ja pk-yrityksille haastatteluista saatujen tulosten pohjalta. Koulutuksissa keskityttiin pk-yritysten innovaatiokyvyn keskeisimpiin haasteisiin. Koulutusten aiheina olivat innovaatiot pk-yritysten näkökulmasta, kilpailijoiden ja markkinoiden ymmärtäminen, tuotteistaminen ja asiakaslähtöisyys, prosessin hallinta sekä jatkuva oppiminen ja verkostot.
Lähteet
Ali-Yrkkö, J. Deschryvere, M. Halme, K. Järvelin, A-M. Lehenkari, J. Pajarinen, M. Piirainen, K. & Suominen, A. 2021. Yritysten t&k-toiminta ja t&k-investointien kasvattamisen edellytykset. Valtioneuvoston selvitys- ja julkaisusarja 2021:50. Valtioneuvoston kanslia: Helsinki. Saatavissa: Yritysten t&k-toiminta ja t&k-investointien kasvattamisen edellytykset. Viitattu 5.6.2025.
Business Finland. 2022. Innovointiopas PK-yrittäjälle. Saatavissa: 31808661_Invest_in_Finland_Business_Guide_21_11_24_navigointilinkeilla.pdf. Viitattu 5.6.2025.
Joensuu-Salo, S. Koivuranta, A. & Viljamaa, A. 2023. Systemaattisella TKI-toiminnalla vauhtia yrityksen kasvuun – uusi työkalu pk-yrityksille julkaistu. SEAMK-verkkolehti. Saatavissa: Systemaattisella TKI-toiminnalla vauhtia yrityksen kasvuun – uusi työkalu pk-yrityksille julkaistu | Julkaisut@SEAMK. Viitattu 2.6.2025.
Lappeenrannan teknillinen yliopisto. 2016. Innovaatiokyvykkyyttä voidaan mitata. Uusiteknologia-lehden verkkouutinen. Saatavissa: Innovaatiokyvykkyyttä voidaan mitata – Uusiteknologia.fi. Viitattu 2.6.2025.
Maula, H. & Maula, J. 2023. Design ja johtaminen. Alma Talent.
Moilanen, T. Ojasalo, K. Ritalahti, J. 2022. Methods for Development Work. New kinds of competences in business operations. BoD – Books on Demand.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Green Grow –hanke. 2023. TKI-arvioinnin työkalu. Tunnista yrityksesi tki-toiminnan vahvuudet ja kehittämiskohteet. Saatavissa: tki-arvioinnin työkalu. Viitattu 2.6.2025.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu. 2024. TKI-arvionnin voimavarat ja esteet. Pk-yritysten vahvuuksia ja kehittämiskohteita kolmen maakunnan alueella. Verkkotilaisuuden materiaali. Saatavissa: c501a608-innovaatiokyvykkyyden-voimavarat-ja-esteet.pdf. Viitattu 1.5.2025.
Sydänmaalakka 2024. Innostu, innosta, innovoi. Näkökulmia älykkääseen johtamiseen. Verkkokirja. Saatavissa: Innostu, innosta, innovoi (2024). Viitattu 2.6.2025.
Yritystehdas. 2025. Onko Suomella varaa jäädä innovaatiokehityksen sivustakatsojaksi? blogikirjoitus. Saatavissa: Onko Suomella varaa jäädä innovaatiokehityksen sivustakatsojaksi? Viitattu 1.5.2025.
Marika Hautala
TKI-asiantuntija
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 040 487 5812
Tuomas Paananen
TKI-asiantuntija
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 050 472 2972

