Digipaikka-luentosarjasta oivalluksia etätyöhön ja sen johtamiseen

Harri Schroderus

Kuvassa henkilö käyttää tablettia futuristisen näköisessä ympäristössä, jossa taustalla näkyy digitaalinen maailmankartta ja erilaisia graafisia elementtejä. Kuvan alareunassa ovat esillä Euroopan unionin, VASEKin, Jyväskylän yliopiston, Vaasan yliopiston ja Centria-ammattikorkeakoulun logot.

Digipaikka-hankkeessa järjestettiin keväällä 2025 ainutlaatuinen etätyön ja -johtamisen luentosarja, joka sisälsi yhteensä 20 verkkoluentoa. Luentosarjan aikana asiantuntijat käsittelivät monipuolisesti etätyön johtamista ja sen kehittämistä. Luentosarja tarjosi konkreettisia ratkaisuja niin organisaatioiden henkilöstölle, johdolle kuin yrittäjille, jotka haluavat vahvistaa etätyön johtamista omassa tiimissään tai organisaatioissaan.

Tässä artikkelissa pohditaan etätyötä ja sen johtamista useasta eri näkökulmasta luentosarjan luentojen pohjalta. Hyvän johtamisen kulmakiviä ovat luottamus, arvostus, avoimuus, toimivat pelisäännöt, avoin vuorovaikutus ja yhteisöllisyys (Vilkman 2016).

Etätyö on muuttanut työn organisointia ja sen johtaminen vaatii uudenlaista osaamista. Etäjohtamisella tarkoitetaan tilannetta, kun esihenkilö ja työntekijät kohtaavat vain harvoin kasvotusten. Onnistunut etäjohtaminen vaatii esihenkilöltä enemmän kuin perinteinen johtaminen, ja etäjohtamisen taitojen merkitys yrityksissä kasvaa jatkuvasti. Panostamalla esihenkilöiden etäjohtamistaitoihin yritykset voivat saavuttaa huomattavaa kilpailuetua. (Työturvallisuuskeskus 2023.)  

Luottamus ja psykologinen turvallisuus kaiken perustana

Luentosarjan teemoissa korostuivat erityisesti luottamuksen ja psykologisen turvallisuuden tunteen merkitys. Jotta uskaltaa tuoda esiin omia ajatuksia ja mielipiteitä, se edellyttää luottamusta ja psykologisesti turvallista ilmapiiriä tiimin jäsenten välillä. Inha (2025) korosti luentosarjan ensimmäisessä luennossa dialogin merkitystä päätöksenteon tukena ja ymmärryksen lisääjänä. Hän painotti kollektiivisen älyn sekä tasa-arvon merkitystä onnistuneessa dialogissa. Keskeistä on kuunnella ja kunnioittaa muiden näkemyksiä sekä rohkeasti tuoda esiin omia ajatuksia.

On erittäin tärkeää, että esihenkilöt panostavat luottamuksellisen ilmapiirin luomiseen, jotta etäjohtaminen voi ylipäätänsä onnistua. Murto (2025) korosti luennossaan luottamuksen merkitystä psykologisen turvallisuuden tunteen perustana niin ihmisten kuin tiimin välillä. Psykologinen turvallisuus on tärkeä menestyksekkäässä tiimityössä, yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamisessa ja tavoitteiden saavuttamisessa.

Vilkman (2025) painotti luennossaan, että työn organisoinnin tulisi perustua yrityksen tavoitteisiin ja siihen, miten ne parhaiten saavutetaan, eikä pelkästään siihen, missä työtä tehdään. Yhteisten pelisääntöjen laatiminen vahvistaa luottamusta, selkeyttää toimintatapoja ja tekee yhteistyöstä kaikin puolin sujuvampaa.

Yhdessä tekemisen merkitys ja jokaisen tiimin jäsenen vastuu tiimin menestymisessä korostui Kukkosen (2025) luennossa. Hän muistutti, että hyvä tiimi ei synny sattumalta vaan sen rakentaminen perustuu keskinäiselle luottamukselle, jossa avainasemassa ovat ihmisten tunteminen, avoin kommunikaatio ja toimiva vuorovaikutus.

Monipaikkaisen työn onnistumisen edellytyksenä on vahva ja osallisuutta tukeva yrityskulttuuri. Miettisen (2025) luennolla käsiteltiin työyhteisötaitojen ja ihmisten välisen vuorovaikutuksen tärkeyttä. Miettinen painotti, että pelkkien yhteisesti sovittujen toimistopäivien lisäksi työntekijöille tulisi tarjota selkeitä syitä miksi tulla toimistolle, kuten esimerkiksi mahdollisuus epämuodollisiin keskusteluihin, työkavereiden tapaamisiin tai kokeneemmilta oppimiseen. Tiimit arvostavat selkeitä ja yhteisesti sovittuja käytäntöjä toimistopäivinä, joita myös johdonmukaisesti noudatetaan. Kasvokkaisten kohtaamisten avulla on mahdollisuus lisätä luottamusta sekä sitoutumista yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen.

Työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä

Luentosarjassa käsiteltiin myös työhyvinvointiin liittyviä aihealueita, kuten työyksinäisyyttä, työkykyä ja stressin kohtaamista, jotka ovat hyvin ajankohtaisia teemoja nykyajan työelämässä.

Työyksinäisyyttä kokee 28 prosenttia työssäkäyvistä suomalaisista ja paljon etätyötä tekevistä 34 prosenttia kokee itsensä yksinäiseksi (Sarkkinen 2025). Virenin (2025) luennolla käsiteltiin työyksinäisyyden torjumista ja siihen liittyviä käytännön työkaluja. Hän painotti, että kokemus työyksinäisyydestä on jokaisen oma, henkilökohtainen arvio vuorovaikutussuhteiden riittämättömyydestä, ja sillä on merkittävä vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin. Yritysten tulisi panostaa tasavertaisiin etäkohtaamisiin ja korkealaatuiseen kaksisuuntaiseen vuorovaikutukseen sekä teknologian hyödyntämiseen työyksinäisyyden ehkäisemiseksi.

Forma (2025) käsitteli luennollaan työkyvyn tunnistamista, ennaltaehkäisyä ja kehittämistä. Työn kuormitus on muuttunut, ja henkiset voimavarat ovat nousseet yhä keskeisempään rooliin. Samalla mielenterveyden häiriöt, kuten uupumus ja ahdistuneisuus, ovat yleistyneet. Työkyvyn kehittämiseksi Forma ehdotti muun muassa yhteisten toimintatapojen sopimista, johtamisen kehittämistä sekä työpaikan roolin vahvistamista terveellisempien elämäntapojen tukemisessa. Lisäksi hän korosti ennaltaehkäisevää työkykyriskien tunnistamista. Esihenkilöillä ja yrityksillä on vastuu työntekijöiden työkyvystä, mutta työntekijöillä on kuitenkin vastuu huolehtia omasta palautumisestaan ja aktiivisuudestaan. Hybridityö tarjoaa mahdollisuuden yhdistää lähityön ja etätyön parhaat puolet, mikä osaltaan tukee työntekijän työkykyä ja työhyvinvointia.

Sokan (2025) luennolla käsiteltiin uupumista ja pohdittiin, miksi jotkut ihmiset uupuvat herkemmin kuin toiset. Lievissä uupumistilanteissa ihminen voi suoriutua tehtävistään hyvin, mutta aivojen toiminta on tällöin epätaloudellista. Vakavampi uupumus puolestaan lisää virheiden määrää ja johtaa siihen, että kielteiset äänensävyt korostuvat.

Sokan mukaan stressin vaikutukset riippuvat siitä, miten stressiä tulkitsee ja mitä siitä ajattelee, jolloin siitä tulee todellisuutta. Mikäli työntekijä ei käsittele stressiä, se heikentää juuri niitä ominaisuuksia, joita tarvitsisi eniten pärjätäkseen työssä. Se, mitä uskoo stressin aiheuttavan, heijastuu myös terveyteen. On myös hyvä tiedostaa, että stressiä aiheuttavat ne asiat, jotka ovat meille merkityksellisiä. Luennon lopuksi Sokka antoi hyviä vinkkejä siihen, miten voimme oppia elämään stressin kanssa, ja kuinka voimme kääntää sen vaikutukset positiivisemmaksi voimavaraksi.

Yhteenveto

Luentosarja tarjosi kattavan yleiskatsauksen etätyön johtamisen vaatimuksista ja niistä keskeisistä asioista, joihin esihenkilöiden tulisi kiinnittää huomiota onnistumisen varmistamiseksi. Etätyön menestyksekäs toteutus perustuu vahvaan luottamukseen ja psykologiseen turvallisuuteen, joiden varaan voidaan rakentaa työn tekemistä ja johtamista tukevia toimintatapoja organisaation strategian ja tavoitteiden mukaisesti.

Psykologisesti turvallisessa ympäristössä työntekijät uskaltavat tuoda esiin kehitysehdotuksia ja ajatuksiaan, mikä mahdollistaa parempien päätösten tekemisen sekä vahvistaa heidän sitoutumistaan ja motivaatiotaan.

Etätyön onnistumista tukevat yhteisesti sovitut pelisäännöt ja selkeät tavoitteet, jotka ohjaavat työn tekemistä ja johtamista. Organisaatioiden tulisikin kiinnittää huomiota siihen, minkälainen työskentelytapa parhaiten tukee heidän tavoitteiden saavuttamista. Avainasemassa tiimien menestymisessä ja etätyön onnistumisen kannalta on ihmisten tunteminen, heidän välinen vuorovaikutus sekä sellainen yrityskulttuuri, joka tukee yhteenkuuluvuuden tunnetta etäisyydestä huolimatta.

Työhyvinvoinnilla on merkittävä vaikutus työntekijöiden kokemukseen työn tekemisestä, minkä vuoksi olisi tärkeää tunnistaa ja ehkäistä ennakoivasti työkykyyn vaikuttavia tekijöitä ennen niiden kasvamista liian suuriksi haasteiksi. Työkyvyn kehittämistä voidaan vahvistaa sopimalla yhteisistä toimintatavoista, panostamalla johtamiseen ja luomalla työntekijöille sellaiset työolosuhteet, jotka edistävät sekä työkykyä että työhyvinvointia. Näin voidaan parantaa yksilöiden jaksamista sekä organisaation toimivuutta ja kestävyyttä pitkällä aikavälillä.

Luentosarja tarjosi kattavan ja monipuolisen katsauksen siihen, mitä etätyössä ja sen johtamisessa tulee ottaa huomioon. Esihenkilöiden on tärkeää ymmärtää, että jokaisella työntekijällä on yksilölliset tarpeet ja mieltymykset työn tekemiseen. Lisäksi työtehtävät, tiimit ja organisaatioiden tarpeet vaihtelevat, eikä ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa toimintamallia. Siksi jokaisen organisaation ja työntekijän tulee löytää itselleen sopivin tapa työskennellä, jotta yrityksen strategia ja tavoitteet toteutuvat parhaalla mahdollisella tavalla. Esihenkilöiden on myös varattava riittävästi aikaa johtamiseen ja huolehdittava oman osaamisensa jatkuvasta kehittämisestä.

Artikkeli liittyy DigiPaikka – Digitaaliset työkalut etä- ja paikkariippumattoman työn koordinaatiossa -hankkeeseen. (https://net.centria.fi/hanke/digipaikka/ )

Centria toimii hankkeessa osatoteuttajana. Hanke toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän ja Vaasan yliopistojen kanssa. Digipaikka-hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Lähteet

Forma, P. 2025. Miten johtaa työkykyä etänä? Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 12.3.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Inha, J. 2025. Menestyksekästä kulttuuria rakennetaan dialogilla. Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 9.1.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Kukkonen, L. 2025. Mikä on menestyvän tiimin salaisuus? Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 25.2.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Miettinen, M.2025. Mikä vetää toimistolle monipaikkaisesti työskennellessä? Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 5.2.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Murto, M. 2025. Psykologinen turvallisuus – avain hyvinvointiin ja korkeaan suorituskykyyn. Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 14.1.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Sarkkinen, M. 2025. Työyksinäisyyttä voi torjua – tutustu työkaveriin ja ota mukaan porukkaan. Saatavissa: https://www.ttl.fi/tyopiste/tyoyksinaisyytta-voi-torjua-tutustu-tyokaveriin-ja-ota-mukaan-porukkaan. Viitattu 15.5.2025.

Sokka, L. 2025. Stressin kohtaaminen ja aivoergonomia: Kestävää työkykyä paineen ja muutosten keskellä. Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 26.3.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Työturvallisuuskeskus. 2023. Etäjohtaminen ja virtuaalinen vuorovaikutus työyhteisössä. Saatavissa: https://ttk.fi/julkaisu/etajohtaminen-ja-virtuaalinen-vuorovaikutus-tyoyhteisossa/#Virtuaalinen-ty%C3%B6ymp%C3%A4rist%C3%B6-ja-ty%C3%B6yhteis%C3%B6. Viitattu 12.5.2025.

Viren, J. 2025. Työkaluja työyksinäisyyden torjumiseen. Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 12.2.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Vilkman, U. 2016. Etäjohtaminen: Tulosta joustavalla työllä. Helsinki: Talentum Pro. Saatavissa: https://verkkokirjahylly-almatalent-fi.ezproxy.centria.fi/teos/DAEBIXCTEB. Viitattu 12.5.2025.

Vilkman, U. 2025. Hybridimallin luominen käytännössä. Luento Etätyön ja -johtamisen luentosarjassa 23.1.2025, Centria-ammattikorkeakoulu.

Harri Schroderus
TKI-asiantuntija
Centria-ammattikorkeakoulu
p. 050 307 4521  

Facebooktwitterlinkedinmail